Много оплаквания от потребители съм чувал за невъзпитано и арогантно поведение от страна на търговци. Винаги в такива случаи повтарям, че няма закон за възпитанието и подобно поведение не може да бъде санкционирано по друг начин, освен чрез отказ от пазаруване в търговски обекти, където не уважават потребителите. В повечето случаи това са малки квартални магазинчета, където наетите продавачи изобщо не ги е грижа за доброто отношение към потребителя, собственикът пък - още по-малко. С навлизането на големите вериги се появи и надеждата, че там ще се развият нови стандарти на отношение към клиента, идващи от утвърдените традиции на Западна Европа, но не би. "Побългаряването" на тези стандарти се оказа много по-лесно, отколкото прилагането им.
Преди два дни отидох да закупя глава за мастилено струен принтер от МЕТРО в Младост, където тези артикули са заключени в една витрина и човек не може да се самообслужи(предпочитания от мен вариант предвид отзивчивостта на персонала при предишни посещения). Когато помолих да ми отворят витрината ме попитаха за номер на артикула, който както може да се предположи, не ми е известен. Старателно си извадих листче от джоба, на коета бях записал номера на модела на принтера и номера на главата, но това не беше достатъчно за така наречения "продавач-консултант". С присъщата си отегченост ми подаде някакъв каталог, от където трябваше да намеря номера на артикула. Разбира се, наложи ми се да се справя сам, въпреки че дамата през цялото време висеше над главата ми нервничейки от моята непохватност в ориентирането в каталага. Спокойно можеше да вземе листчето и да се ориентира пет пъти по-бързо от мен, но така и не го направи, предпочитайки открито да демонстрира досадата си.
Чудя се, с какво ли се занимава мениджмънта на веригата и не им ли остава малко време, да тестват отношението на служителите си към клиентите. Наясно ли са тези хора, колко много може да загуби една търговска верига от немърливо отношение към клиента. Ако за кварталното магазинче грубото отношение към потребителя е в повечето случаи единствено позната форма на общуване изобщо, то в големите вериги трябва задължително да се тренира и държи на отношението към клиента - просто в други по-развити общества са го разбрали и консумират облагите от това. Ако не могат - все някой от конкурентите ще го разбере.
Публикувано от
Boogy във
форума на БНАП