Ето какво пише в днешния "Дневник" по въпроса:
Хипермаркетите - в рекламна война
Автор: Зорница МАРКОВА 16 юли, 21:49
В търговията на дребно в София отново се разрази война за клиенти. Основните конкуренти - "Кауфланд", "Била" и "Метро", започнаха напрегната "игра с цените", при която етикетите на някои основни стоки се променяха по няколко пъти в рамките на последните два-три дни. Някои от останалите участници на пазара обясняват ситуацията като маркетингови трикове с временен ефект. Други реагират гневно. Част от по-малките играчи за втори път през последните два месеца се обединиха и разпратиха заплашителни писма на некоректните според тях доставчици.
Отварянето на магазина на "Кауфланд" в столичния квартал "Младост" превърна района в най-горещата точка през последните дни. Новият обект се намира непосредствено зад "Била" и само на един-два километра от "Хит" и "Метро". В първия си работен ден новооткритият магазин от германската верига "Кауфланд" беше пълен с възрастни жени и костюмирани младежи.
Бабичките циркулираха между рафтовете за сравнение с цените на "Била" с точност до стотинка, младежите пък често диктуваха кое колко струва по мобилните си телефони.
Известната германска верига пусна промоционална брошура, в която се твърди, че идва хипермаркетът с най-ниските цени. Промоцията в "Кауфланд" беше валидна от 13 до 16 юли. Отговорът на "Била" не закъсня и компанията изчака един ден, за да пусне и своя брошура.
Всичко е хитър маркетингов ход, реагираха останалите търговци. Двете вериги пуснаха изключително ниски цени само на някои основни стокови групи, които се определят като най-чувствителни за потребителското око. Това са продуктите, които задължително влизат в потребителската кошница - домати, сирене, хляб, мляко, олио, захар и пилета. Така например килограм домати в "Кауфланд" се продаваше за 27 ст., при положение че цената на борсите е малко под 1 лв. Същата стока в "Била" беше обявена в брошурата за цена 19 ст. Подобна е ситуацията и при други основни стоки, които бяха пуснати на цени между 10 и 50 на сто по-ниски от останалите места. В същото време в "Кауфланд" има и стоки на високи цени. Пример за това е хлябът "Нилана" за 2.50 лв.
"Основните конкуренти на хипермаркетите, които не са извън града, са кварталните магазинчета. За да привлекат техните клиенти, веригите слагат ниски цени на стоките от първа необходимост и разчитат, че клиентите ще посегнат и към останалия асортимент, водени от силата на спонтанните покупки." Това обясни Паулина Георгиева, която е управител на маркетинговата агенция "Таурус".
"Кауфланд" следва стратегията на магазините с намаления (т.нар. дискаунтъри), в които се продават най-евтините стоки. Поддържайки този имидж, веригата прибягна до още един маркетингов подход, който да остави впечатлението у клиента, че магазинът е евтин. Непосредствено до входа на хипермаркета в "Младост" има голям павилион, в който се продават сандвичи с кебапчета. Отгоре е поставена огромна реклама с три сочни кебапчета с питка хляб, които се продават за 1.69 лв.
Ниските промоционални цени събудиха недоволството на другите търговци и на голяма част от доставчиците, които за пореден път обвиниха чуждите вериги в дъмпинг. Не е нормално на пазара да има кисело мляко за 17 ст., качествен продукт под 30 ст. няма, обясни търговският директор на българската верига "Калея" Велизар Иванов. Не искам да коментирам ситуацията, но на пазара определено има дъмпинг, каза и собственикът на друга българска верига - "Дар", Юлиян Тошев. Единственият начин да се продават домати за 19 ст. е да се предлагат на дъмпингови цени, смята и управителят на компанията за производство на зеленчуци "Хисар-агра" Данчо Кощиларов. В цената трябва да са включени и данъците, транспортът и другите разходи около производството, посочи той, допълвайки, че това е обида за производителите.
Категорично не е вярно, че продаваме на загуба, е твърдата позиция на мениджъра на "Кауфланд България" Димитър Спасов. Той неведнъж е отричал и обвинението, че веригата има определен бюджет, с който може да си позволи да продава някои стоки много евтино. Може би другите работят с прекалено големи надценки, контрира Спасов. Мениджърът на "Била" Емил Стефанов също отрече магазинът да продава на загуба. Конкуренцията в момента е силна и е нормално да сме активни, посочи той, като добави, че веригата ще стане още по-активна в привличането на клиенти.
"Кауфланд" обещава стоки с "най-ниска цена". Ако видите в друг обект по-ниска цена, ние ще ви изплатим разликата, обяви при откриването на хипермаркета Димитър Спасов. Тези продукти обаче са произведени под някоя от собствените марки на веригата и не се продават на други места. Често те са и с непозната марка. Така например най-евтиното мляко в "Кауфланд" е с марката "Виан", а в "Била" - "Родопски чан".
Отварянето на "Кауфланд" в София беше повод за поредната среща на деветте български вериги, които преди два месеца се обединиха и предупредиха доставчиците си да не дават изгодни цени само на чуждите играчи. В обединението влизат някои от основните компании като "Фантастико", "Пикадили", "Елемаг", "Калея", "Дар" и др. След първата си среща българските компании изпратиха предупредително писмо до всички компании, с които работят. Сега те отново размахаха пръст на некоректните си доставчици, като този път писмата са насочени към конкретни фирми. В тях веригите дават ултиматум от два-три дни на нелоялните доставчици да предоставят на всички изгодни отстъпки, а не само на чуждите вериги. Ако това не се случи, ще делистваме стоката на некоректните доставчици от магазините си, заканиха се те.
|