Аз съм си извел някои практически правила и се старая да ги спазвам.
Като пазарувам винаги винаги чета етикета - всичко си е написано.
Винаги избран производител, но избран щото съм купил нещо и е било добро, а не щото "телевизията казала".
В големите вериги и магазини само неща, които ги няма в кварталния - обикновено разни гевезелъци.
Най-добра стока има в кварталните магазини - зареждат ги с микробуси в малки количества, ежедневно, най-много за два дена и няма земна сила, която да накара бакалина да вземе нещо от доставчика, за което бабичките са "доложили" че не е читаво
Наблюдавал съм страшни гърчове на дистрибуторите, включително и оставят стоката на консигнация( отложено плащане) ако искат все пак да лансират нещо ново - я производител, я продукт. Инак бакалинът остава задръстен с нереализируема стока. Освен туй най-безжалостно връща непродадената стока макар и в срок на годност, ако тя не се "харчи" добре.
Това в големите супери и вериги от супери е поверено на някакви хора, които им е най-малката грижа да следят качеството на доставките, а и като се "набутат"лавират с цени и прИмоции, включително дотират от продажбата на други стоки, само и само да я махнат негодната - погледнете само щандовете за зеленчуци в КИЛЛА и БЕТРО - пълна отврат, освен ако не е нещо вносно.
И не на последно място ценообразуването в кварталния магазин е просто - твърди надценки различни за различните категории и групи стока.
В големите магазини някои неща изглеждат евтини, но се оказва че трябва да се купуват големи разфасовки или определено количество бройки.
Цените на някои стоки се дотират от продажбите на други - например РЕТРО продава патешки бутчета във вакуумна опаковка на двойна цена вероятно за да удържа приемлива цената на охладените пилета. В магазина у наше село патешките бутчета са 2.70 лв./ кг - там - 5.60 лв./ кг. - един и същи производител, разфасовка и еднаква опаковка.
Макар понякога, а в РЕТРО половината стока да е маскирана като АРО - една търговска организация, посредник между веригата и производителите.
Федерацията на потребителите не се занимава с големите вериги - малко й са къси ръцете явно, което е жалко, защото охотно се занимава с оплаквания от недоволни ПОТРЕБИТЕЛИ към кварталния магазин.
Шефът им най-нагло заяви преди време, че "наваксвали" и пак плака за липса на средства и прочие.
Мисля, че като "изпържат" една голяма верига ще имат парици за години напред, ама, извинете... там бият